Portal Opseg, čiji uređivački kolegijum sačinjava grupa studenata Fakulteta političkih nauka, sproveo je istaživanje pod nazivom „Stavovi studenata o medijima u Srbiji i njihovom odnosu prema mladima“. Ideja je bila da vidimo koliko su mladi zastupljeni u medijima i da li oni obraćaju pažnju na njih, ali isto tako smo hteli da ispitamo šta to mlađa populacija u Srbiji misli o medijima, koliko su po njihovom mišljenju objektivni, da li su korisni itd. Takođe smo ispitivali u okviru ankete i posebnu grupu medija, a to su studentski portali. Želeli smo da vidimo šta misle studenti da li su oni korisni i koliko ih prate. Ispitivali smo i spremnost mladih da pišu, odnosno iznose svoje stavove i eventualno šalju svoje tekstove medijima, kako bi na taj način izneli svoja razmišljanja i podelili ih sa drugima.
Što se tiče medija u Srbiji, već duži vremenski period smo mogli da uočimo da na pojedinim kanalima postoji tzv. „Medijski mrak“. Neka pitanja su se odnosila i na tu tezu koji kruži po određenim krugovima u Srbiji. Takođe su određene organizacije radile istraživanja koja su se ticala položaja mladih u Srbijie te smo želeli još jednom da ispitamo iz njihovog ugla kako oni gledaju na to. Pored stavova o njihovoj nezastupljenosti u javnosti, zanimalo nas je i koliko su oni spremni da pokažu svoje znanje i aktivizam, s obzirom da je u poslednih mesec dana bilo dosta naslova koji su ukazivali kako studenti „ne rade ništa“ ili većinom ćute na određena dešavanja. Tako da smo želeli da vidimo da li omladina ima neku alternativu, kao što je pisanje, putem koje iskazuju svoje misli, kada već nemaju veliku pažnju medija ili političara, što je dokazala i „Krovna oragnizacija mladih Srbije“ u svom izveštaju monitoringa izborne kampanje za 2020.godinu (https://koms.rs/monitoring-izbora-2020/).
Zbog navedenih istraživanja, i kroz razgovor sa studentima, odlučili smo da sprovedemo istraživanje koje će dokazati da kod njih postoji određena doza zainteresovanosti za iskazivanje stavova i za neki vid aktivizma preko medija. Istraživanje je sprovedeno u periodu od 06. 07. 2020. do 20. 07. 2020. godine. Ispitanici su popunjavali online Google upitnik koji se sastojao od 16 pitanja zatvorenog, otvorenog i mešovitog tipa. Anketa je imala za cilj da ispita stavove mladih o navedenoj temi i potpuno je bila anonimna. Ukupan broj popunjenih anketa iznosi 459, a slali su ih studenti različitog uzrasta. Obrada podataka je završena putem specijalizovanog programa SPSS (Statistical Package for the Social Sciences).
Pre svega uverili smo se da se većina studenata informiše i prati aktuelna dešavanja. Mnogi od njih vole da pišu u slobodno vreme, samim tim su produktivni, ali isto tako pokazuju entuzijazam za radom, s obzirom da u velikoj meri imaju želju da iznose svoje stavove javno. Pored toga što se informišu vidimo da su izgradili određenu sliku o medijima, a u velikoj meri po ovom istraživanju vidimo da, prema stavovima studenata, nisu objektivni. Takođe, ono što je već dokazano drugim istraživanjima, da mladi nisu zastupljeni u medijima u velikoj meri, isto tako mladi ocenjuju iz svoje perspektive da nisu istaknuti u javnosti. Što se tiče interesovanja, pored ispitane informisanosti, mladi su pretežno zainteresovani za teme kao što su politika, kultura i sport, ali pored navedenih tema u anketi, studenti su dodavali još neke teme koje ih dodatno interesuju. Kada je u pitanju poverenje medija, studenti su pretežno skeptični, međutim televizija N1 i Nova S su se pokazale kao mediji kojima se pretežno veruje, ali ne u velikim procentima. Prema celokupnom pitanju u anketi, studenti ne veruju u velikoj meri medijima. Najveće nepoverenje pokazalo se da imaju prema televiziji Pink i Happy. Kada je u pitanju korisnost studentskih portala, dobili smo pozitivne odgovore i ispitanici smatraju da su oni korisni, a kada je u pitanju praćenje samih portala – studenti se opredeljuju da ih povremeno prate. Njihovu kreativnost na kraju smo uvideli po komentarima koji su navedeni u samom delu istraživanja, takođe možemo videti da su i spremni na kritiku ukoliko smatraju da je to važno istaći.
Cilj istraživanja bio je postignut. Uspeli smo da saznamo šta mladi misle o njihovoj zastupljenosti u medijima, da li i kako se informišu, da li žele da dele svoje stavove javno sa drugima i šta misle koliko su mediji objektivni i da li su studentski portali korisni i koliko ih prate. Ovim istraživanjem možemo reći da postoji potencijal u mladima, ali da se on retko iskazuje, a da su mladi svesni kako toga i problema koji postoje u društvu, s obzirom da se informišu, isto tako su svesni i svog položaja u društvu danas.