Wednesday, April 14, 2021
Politika Srbija Istraživanje o poverenju u državne institucije kampanje Tvoj glas je bitan

Istraživanje o poverenju u državne institucije kampanje Tvoj glas je bitan

Osnovna razlika između poverenja u institucije i ljude je u tome što su institucije bezlične. Stepen poverenja u institucije sigurnosti direktno se veže i za stepen demokratske konsolidacije određenog društva, što u krajnjoj liniji određuje stanje demokratskih i sigurnosnih prilika u zemlji. Posmatrano iz političke perspektive, poverenje predstavlja ključni faktor za uspostavljanje političke stabilnosti, ekonomskog prosperita i sigurnosti jedne države. Srbija se još uvek nalazi u procesu tranzicije, razbijena je na etničke, verske i socijalne kategorije što zasigurno dovodi do teškoće razumevanja i uspostavljanja unutrašnje stabilnosti i poverenja.

Podaci iz prethodnih godina o participaciji građana u procesima krucijalnim za njihovu budućnost, egzistenciju i slobodu uopšte ukazuju na to da u Srbiji ne postoji opcija kojoj se veruje. Ljudima koji se bore da prežive od ponedeljka do petka, postaje svejdeno ko će “sedeti” na nekoj funkciji, jer dolazak na nju sa sobom povlači zaboravljanje onih koji su ih dotle doveli. Nepoverenje dovodi do nezainteresovanosti, neizainteresovanost do nemarnosti. Tada dolazimo do krajnosti koja predstavlja potpuni rascep.  Vodi ka nesigurnosti, ugrožavanju i pretnji. U takvoj atmosferi čovek se ne može razvijati i obavljati svoje životne funkcije.

Kako bi proverila gde smo to mi na skali između dve krajnosti kampanja Tvoj glas je bitan sprovela je online istraživanje o poverenju u državne institucije. 659 ispitanika, od toga više od polovine mlađih od 23 godine odgovorilo je na kratka pitanja i time iskazalo svoj stav o trenutnoj političkoj situaciji i samim institucijama.

Aleksandar Tasić, jedan od koordinatora kampanje povodom istraživanja je izjavio: „Mladi čine oko 17% ukupnog stanovništva, važno je znati njihov stav prema donosiocima odluka. Ono što zabrinjava jeste da mladi nemaju poverenja ni u jednu instituciju kao i to da smatraju da se malo toga može promeniti glasanjem. Na nama je da, u narednom periodu, motivišemo mlade da uzmu aktivno učešće u političkim dešavanjima i vrše pritisak na sve institucije. Samo tako se može vratiti poverenje građana, posebno mladih.“

Teritorijalne , etičke, obrazovne karakteristike ispitanika su šarenolike, što se nažalost ne može reći za njihove odgovore. 

Više od 50 % ispitanika se o dnevno-političkim dešavanjima informiše na dnevnom nivou, ali manje od 30% veruje da će njihov glas može nešto da promeni. Preko 60% njih uopšte ne veruje političkim strankama. Što nas dovodi do zaključka , da su oni dobro upoznati sa trenutnim dešavanjima, ali da  nijednu političku opciju ne vide kao relevantnu. Više od polovine njih nije glasalo na izborima.

 Očekivano, onaj kome se najmanje veruje jeste predsednik ,sa procentom od čak 72%. U stopu ga prate Skupština i Vlada, kojima ne veruje više od polovine ispitanika.

Kada se radi o instucijama koje su u svakodnevnom kontaknu sa građanima, situacija nije povoljnija. Zaštitniku građana poverenje poklanja svega 2% ispitanika, dok predsedniku opštine/grada u kom živi veruje 31 ispitanik (4,7%) . Na zlatnoj sredini nalaze se nevladine organizacije sa poverenjem od 30%.  

Kampanja #TvojGlasJeBitan , koja  je sprovela ovo istaživanje, usmerena je  na pozitivnu retoriku, te moderne načine komunikacije i marketinga, s ciljem povećanja izlaznosti na sledećim izborima, uz fokus na mlade ljude. Prema analizi Republičke izborne komisije, uočava se trend opadanja izlaznosti na izbore u Srbiji. Procenat birača koji su glasali na Parlamentarnim izborima 2012. godine bio je 57%, 2016. godine 56% dok je 2020. godine izlaznost bila oko 49%. Kroz potpuno neideološko i nestranačko delovanje, cilj je da se poveća izlaznost, politička pismenost i popularizacija politike. Kampanja u Srbiji postoji oko pola godine i broji oko 20 aktivnih članova. Zbog neizvesne epidemiološke situacije, koja je obležila ovu godinu, terenske aktivnosti još uvek nisu započete, ali su ostvareni zapaženi rezultati “na mrežama” na kojima članovi kampanje svakodnevno komuniciraju sa mladima i od njih dobijaju pozitivan feedback.  U okviru kampanje, takođe se sprovode i medijske aktivnosti.

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име

Najpopularnije

I kod nas ima neke, vama nepoznate kulture

Težina života u BiH, državi koja je s radošću istrčala iz „okova“ najliberalnijeg socijalizma u krvave ralje ratova, danas je nesaglediva.  Da...

Proleće

Kasniš kao prolećePlašljivo se na mahove javljašMiris tvoj, nošen vetrom dolećeNa muke me nanovo stavljaš Kao sunce stidljivaHaljina skrojenih...

НДХ – одјеци пакла

Наш славни писац, Борислав Пекић, записао је у својој књизи „Стопе у песку“ следеће: „као што се болесник не може лечити без...

Demagogija Alekse Nejakog

Ovih je dana crnogorska javnost dobila svojevrsnu novu političku modu. Modu takozvanih otvorenih pisama, ni više ni manje, nego narodu Crne Gore....

POSLEDNJI KOMENTARI

Слађана on Распето Косово
Небојша on Распето Косово
Aleksandar Sivački on El Pibe
Đorić Lazar on El Pibe
Ministar Zdravlja on 25 godina od Dejtonskog sporazuma
Младен on Učmala čaršija
Anita on Vladalac
washington on Kosmopolitizam Balkana
Nadežda on Vladalac
Владимир on Vladalac
Predivan tekst, hvala puno na ovome, vrlo je važno za sve nas on Revolucionarne ideje i dalje postoje, a postoje li revolucionari?