Pre tačno 61 dan održana je poslednja, sedamnaesta runda, svetskog šampionata u Formuli 1 za sezonu 2020, a za otprilike mesec dana počinju predsezonska testiranja za sezonu 2021. Ove sezone na stazi u Kataloniji neće biti održana predsezonska testiranja, već će domaćin biti Bahrein. Ove sezone testiranja će se obaviti samo 14 dana pre početka prvog treninga prve runde šampionata. Prva trka u sezoni bi trebalo da se održi u Bahreinu.
Najavu za predstojeću sezonu je nemoguće uraditi, a da se prethodno ne podsetimo šta smo sve imali prilike da gledamo u sezoni za nama. Ukoliko bi trebalo sezonu 2020 u F1 opisati jednom rečju, to bi definitivno bila reč „drama“. Dramatično je bilo tokom čitave sezone usled raznih dešavanja (izmedjuostalog i epidemioloških), medjutim one „najvažnije“ drame za naslove prvaka u pojedinačnoj i ekipnoj konkurenciji ponovo su izostale. Luis Hamilton je i ove sezone prikazao apsolutnu dominaciju, i došao do svoje ukupno sedme titule šampiona, izjednačivši se na prvom mestu po broju osvojenih titula u F1 sa legendarnim Mihaelom Šumaherom. Spektakularni Britanac je u sezoni za nama takodje postavio i rekord po ukupnom broju pobeda u F1. Svoju 92. pobedu ostvario je u Portugalu, na stazi u Portimau, kojom je prestigao Šumahera (91 pobeda), dok je svoju poslednju 95. zabeležio u Bahreinu. Luisova ekipa Mercedes-AMG Petronas Formula Jedan Tim postavila je rekord po broju uzastopnih osvojenih titula u šampionatu konstruktora u kojem slave već sedmu titulu uzastopno. Logičan zaključak nakon ovih podataka bi bio da je Luis Hamilton ličnost koja je obeležila prethodnu sezonu, medjutim bitnije od svih titula i pobeda na svetu je ljudski život. I zato titulu ličnosti sezone zaslužuje, sada već bivši, vozač Hasa Roman Grožan koji je 6. decembra za Veliku nagradu Šakira preživeo jedan od najvećih incidenata koje smo imali prilike da vidimo u istoriji F1. Francuz je, za razliku od Nikija Laude koji je davne 1976. na Nirburgringu imao sličan incident sa mnogo većim posledicama, izašao iz svog zapaljenog bolida sa opekotinama šaka i blažim ugruvavanjem. Jedina pozitivna stvar iz ovog incidenta je što Grožan nije ostao živ pukom srećom. Svoj posao je odradio monokok bolida koji je ostao čitav, kao i dugo osporavani HALO koji je Romana zaštitio od direktnog udarca glavom o ogradu, čime ga je ostavio u svesti i omogućio mu da samostalno napusti bolid. Treba spomenuti i vozača medinckog vozila Alana van der Mervea koji je Grožanu prvi pritekao u pomoć.
Incident Romana Grožana na stazi u Šakiru :
https://www.youtube.com/watch?v=ZQ7_En2xEm4
U prethodnoj sezoni smo imali prilike da gledamo trke na stazama koje do sada nisu bile domaćini Velikih nagrada poput staza u Portimau i Mudjelu, dok se staza u Imoli po prvi put od 2006. godine našla u kalendaru F1. Pored staza koje su bile debitanti u kalendaru F1, u sezoni za nama smo videli i prve pobede za dvojicu vozača u karijeri. Pjer Gasli, vozač Alfa Taurija, je svoju prvu pobedu u karijeri zabeležio na stazi u Monci, i time prekinuo post od 24 godine bez pobede Francuza u F1. Drugi vozač koji je ostvario svoju prvu pobedu u karijeri bio je Serhio Perez. Meksikanac je prošao prvi kroz cilj na stazi u Šakiru, i time srušio negativan rekord po najvećem broj startova trka bez pobede. Perez je tek u svojoj 190. trci u F1 došao do pobede, čime je postao tek drugi Meksikanac koji je slavio pobedu na jednoj od trka.
Pre njega jedinu pobedu pod zastavom Meksika u F1 upisao je 1970. stariji od braće Rodrigez – Pedro (Pedro i Rikardo), po kojima je nazavana staza F1 u Meksiku.

Tokom 2020. najinteresantnija borba koju smo imali prilike da gledamo svakako je bila borba za treću poziciju u šampionatu konstruktora. Meklaren je u poslednjoj trci u sezoni osigurao treće mesto u šampionatu ispred Rejsing Pointa i Renoa, čime su potvrdili da je jedna od najvećih ekipa u šampionatu ponovo stala na noge. Ekipa koja nije stala na noge prošle sezone, zapravo puzala je tokom njenog većeg dela a po svemu sudeći puzaće i predstojeće, je najveća i najbitnija ekipa u F1 – Ferrari. Sezona 2020 je bila najgora sezona za italijansku ekipu još od 1980. godine. Sezonu su završili na sramotnom 6. mestu u konkurenciji konstruktora, dok su Lekler i Fetel bili 8. odnosno 13. u konkurenciji vozača.
Najava za sezonu 2021 :
Spisak promena i noviteta najavljenih za sezonu 2021 je popriličan, bez obzira na činjenicu što su najavljene revolucinarne promene vezane za aerodinamiku i izgled samih bolida pomerene za sezonu 2022. Novi direktor F1 je, bivši šef Ferarija, Stefano Domenikali koji će na tom naslediti Čejsa Kerija. Sredinom 2020 prezentovan je, a kasnije i usvojen, plan o ograničavanju budžeta ekipa za razvoj svojih bolida. Od 2021. svaka od ekipa imaće na raspolaganju budžet od 145 miliona dolara (do 2023. 135 miliona dolara) koje će moći da potroši na razvoj bolida, što bi u velikoj meri trebalo da pomogne manjim ekipama u namerama da smanje zaostatak za vodećima. Još jedan od noviteta koji bi trebalo da pomogne manjim ekipama, je sistem tokena za razvoj bolida koji je vezan sa konceptom „zamrzavanja“ razvoja bolida (zvaničan naziv „homologacija komponenti“) tokom sezone. Od ove sezone u zavisnosti od plasmana ekipe u šampionatu konstruktora zavisiće i to koliko će vremena ekipa moći da provede u vazdušnim tunelima za razvoj svojih bolida za sledeću sezonu.
Bolid Rejsing Pointa iz prethodne sezone podigao je mnogo prašine (sa razlogom) zbog kojeg je FIA rešila da pooštri mehanizam kontrole pravljenja komponenti, pa će tako svaka od korisničkih ekipa za koju se sumnja da je prekopirala tudji dizajn morati na mnogo teži način da dokaže to ipak nije uradila. Ekipama će biti onemogućeno da koriste 3D kamere pomoću kojih su snimali i detaljno analizirali protivnički bolid. Od ove sezone Mercedesov DAS sistem je zvanično zabranjen, a Pireli je spremio skroz nove pneumatike za predstojeću sezonu. Oba treninga petkom će od ove sezone trajati 60 minuta.
Što se samih bolida tiče, od ove sezone podovi bolida će biti mnogo jednostavniji, a ekipe će morati da porade i na smanjenju zadnjih difuzora koji će biti skraćeni za čak 50mm, kao i vingleta na zadnjim kočionim diskovima. Sve ove promene imaju za cilj da smanje količinu vazdušnog vrtloga koje ove komponente prave, iz razloga što vazdušni vrtlozi umnogome otežavaju pratećem bolidu da smanji razdaljinu i izvrši preticanje. Takodje od ove sezone povećana i minimalna težina bolida bez goriva na 752kg, dok će minimalna težina pogonske jedinice umesto 145kg iznositi 150kg.
Na sledećim linkovima možete pronaći detaljnije informacije o tehničkim promenama:
Značajne promene dogodile su se i u ekipama. Reno i Rejsing Point su promenili imena za sledeću sezonu, pa će se takmičiti pod imenima Alpina odnosno Aston Martin. Umesto Sirila Abitebola, koji je obavljao funkciju trkačkog šefa u Renou i koji je trebalo da ima istu ulogu u Alpini, neočekivano je došao bivši trkački šef fabričke MotoGP ekipe Suzuki – Davide Brivio. Za Alpinu u sezoni 2021 voziće Esteban Okon i Fernando Alonso koji je zamenio Australijanca Daniela Rikarda. Rejsing Point je pored promene imena u Aston Martin, promenio i jednog vozača. Umesto Serhia Pereza, koji je u prethodnoj sezoni uz Hamiltona bio ubedljivo najbolji vozač, dolazi četvorostruki svetski šampion F1 i bišvi vozač Ferarija – Sebastijan Fetel. Uprkos činjenici da je ova informacija postala zvanična sredinom prošle sezone, ona nije omela Pereza u svom pohodu ka 4. mestu u konkurenciji vozača i najuspešnijoj sezoni do sada u njegovoj F1 karijeri. Meksikanac je za svoje uspehe u sezoni 2020 nagradjen mestom u ekipi Red Bula u kojoj će zameniti Aleksandera Albona koji nije uspeo da se nametne u Austrijskoj ekipi i ostao bez mesta u F1. Albon će ostati u ekipi Red Bula kao rezervni vozač, a istovremeno takmičiće se za istu ekipu u DTM šampionatu. Za Alfa Tauri, razvojnu ekipu Red Bula, će sledeće sezone umesto Danila Kvjata voziti Juki Cunoda, dok će ekipa Hasa imati potpuno novu vozačku postavu. Ekipu su napustili Kevin Magnusen i Roman Grožan, a na njihovo mesto dolaze kontroverzni Nikita Mazepin, kao i svetski šampion iz Formule 2 odnosno sin Mihaela Šumahera – Mik Šumaher.

Promene su se dogodile i u najvećim ekipama u F1. Na čelu odeljenja za razvoj pogonske jedinice Mercedesa neće više biti Endi Kauel, koji je razvio najbolju pogonsku jedinicu u ovoj eri F1. Britanac će ostati u ekipi na funkciji savetnika. Pre nekoliko dana potvrdjeno je da će, aktuelni svetski šampion i jedan od najboljih vozača u istoriji F1, Luis Hamilton voziti za britansko-nemačku ekipu i sledeće sezone.
Najveće promene su se dogodile u Ferariju. Doskorašnji direktor italijanske ekipe Luis Kamilijeri podneo je neopozivu ostavku, a privremeni vršilac dužnosti biće Džon Elkan. Matija Binoto ostaje trkački šef ekipe, i nastavlja sa procesom restruktuiranja ekipe, odnosno sistematizacije koja bi trebalo da omogući razvojnim odeljenjima veću slobodu i jednostavniji lanac komandovanja. Italijansku ekipu je u predsezoni, usled ograničavanja budžeta, napustio jedan deo mehaničara na čelu sa Simoneom Restom koji je bio zadružen za razvoj šasije bolida. Oni će nastaviti da obavljaju svoj posao u ekipi Hasa koja ima sve prisniju saradnju sa Ferarijem. Promene su se desile i u vozačkoj postavi. Umesto Fetela garažu sa Šarlom Leklerom deliće, prošlogodišnji vozač Meklarena, Karlos Sainc koji je nagradjen mestom u Ferariju nakon dve odlične sezone u britanskoj ekipi.

Kao grom iz vedra neba odjeknula je informacija da japanski proizvodjač pogonskih jedinica Honda napušta F1 nakon 2021. godine. Ovaj podatak Red Bul i njihovu razvojnu ekipu Alfa Tauri stavio je u izuzetno nepovoljan položaj. Takodje bezuspešan je bio pokušaj Helmuta Marka da nagovori Hondu da ostane u šampionatu nakon sledeće sezone, pa su se tako Red Bul i Alfa Tauri našli u „nebranom groždju“. Najnovije informacije sugerišu da bi do kraja sezone 2021 Austrijska ekipa trebalo da napravi dogovr sa Hondom oko otkupa projekta za pogonsku jedinicu i tako nastavi samostalno da je razvija. Medjutim ukoliko se to ne dogodi jedina opcija koja preostaje je Alpina (odnosno Reno) sa kojom Red Bul nije ostao u dobrim odnosima nakon dugogodišnje saradnje. Razlog zbog kojeg Red Bul može da računa samo na Alpinu, ukoliko ne otkupe Hondin projekat, je maksimalan broj ekipa koje koriste jednu pogonsku jedinicu. Najviše tri ekipe mogu da koriste pogonsku jedinicu istog proizvodjača. Od sezone 2021 Mercedesove motore će pored njih koristiti Vilijams i Meklaren, dok Ferari snabdeva Has i Alfa Romeo svojim pogonskim jedinicama. Ukoliko Alpina odbije saradnju sa Red Bulom, F1 kao organizacija ima pravo da ih natera da ustupe svoje agregate austrijskoj ekipi.

Nakon 43 godine porodica Vilijams napušta F1. Ekipa koju je osnovao ser Frenk Vilijams, na čijem čelu se poslednjih godina nalazi njegova ćerka Kler, prodata američkom investicionom fondu „Dorilton Capital“. Ipak ime ekipe se neće menjati kao ni njihova baza u Grovu. Funkciju šefa ekipe umesto Kler Vilijams obavljaće Simon Roberts, dok će vozačka postava Džordž Rasel / Nikolas Latifi ostati nepromenjena.
Kompletne vozačke postave i vesti po ekipama do 12.2.2021.
Mercedes : Luis Hamilton 44 / Valteri Botas 77
Uprkos spekulacijama oko prelaska u Aston Martin, Toto Volf ostaje šef ekipe Mercedesa. Ugovor je potpisan na tri godine, a nedavno je potvrdjeno da će Luis Hamilton voziti i u sezoni 2021 za britansko-nemačku ekipu. Mercedes će takodje zadržati crni izgled svojih bolida iz prošle sezone, kada su, na Hamiltonovo insistiranje, u znak podrške pokretu „Black live matter“ promenili estetski izgled.
Red Bull : Maks Ferstapen 33 / Serhio Perez 11
Pomalo razočaravajuća kapmanja u sezoni 2020 za austrijsku ekipu jer nisu uspeli da naprave iskorak, odnosno smanje zaostatak za Mercedesom. Upisali su samo 2 pobede, jednu manje nego sezone 2019. godine, a oba puta pobednik je bio Maks Ferstapen. U poslednje vreme sve se više intenzivira priča oko klauzule koju Maks ima u ugovoru potpisanim sa Red Bulom, koja mu omogućava da napusti ekipu ukoliko dobije ponudu ekipe koja se bori za titulu. Pomenuti su već problemi ekipe sa proizvodjačem motora, ali uprkos svemu i dalje su glavni kandidati da zadrže drugu poziciju u šampionatu konstruktora.
Meklaren : Daniel Rikardo 3 / Lando Noris 4
Nov vozač, i nov motor za britansku ekipu u 2021. Iz Meklarena kažu da su morali mnogo da menjaju kako bi se prilagodili novom motoru, što potvrdjuje činjenica da će po svemu sudeći morati da iskoriste svoja dva tokena za razvoj bolida kako bi prilagodili bolid motoru. Tehnički dikrektor Džejms Kej je nedevno izjavio da će ekipa morati da poradi i na rešavanju problema vazdušne stabilnosti bolida koja je predstavljala najveći problem u sezoni 2020. Po svemu sudeći Meklarenu će biti neophodno mnogo sreće kako bi ponovio uspeh iz prošle sezone.
Aston Martin : Sebastijan Fetel 5 / Lens Strol 18
Umesto Rejsing Pointa nova-stara ekipa na gridu biće Aston Martin. Sa novim imenom dolazi i nova estetika, pa se tako očekuje da bolidi ove ekipe u sezoni 2021 budu u bojama Aston Martina, odnosno zelene. U ekipu je pristigao i četvorostruki svetski šampion F1 Sebastijan Fetel nakon razočaravajuće sezone u Ferariju i svega 33 osvojena boda u konkurenciji vozača. Iz Aston Martina ističu kako su zapanjeni količinom znanja koje Nemac poseduje, i uvereni su da mogu da mu povrate samopouzdanje iz šampionskih dana. Očekuju se i bolji rezultati Lensa Strola, inače sina vlasnika ekipe Lorensa Strola.
Alpina : Fernando Alonso 14 / Esteban Okon 13
Reno je sa promenom imena tima promenio jednog vozača i šefa ekipe. Fernando Alonso je na testu za mlade vozače u Abu Dabiju nakon završetka sezone ostvario bolje vreme nego oba vozača Renoa u kvalifikacijama na istoj stazi, pa na prvu loptu deluje da treba očekivati bolje rezultate u 2021. Dolaskom Davideda Brivia Alpina se nada i borbama za pobedu na pojedinim trkama, a u prošloj sezoni su ostvarili respektivna tri plasmana na podijmsko postolje.
Očekuje se značajno bolja, odnosno konstantnija forma Estebana Okona, a uveliko već kruže priče da bi od sezone 2022 u ekipi mogao da ga zameni Pjer Gasli. Takodje promenili su i boju, pa tako više neće biti žut bolid nego teget plav, u bojama brenda Alpina. Najnovija informacija vezana za Fernanda je ta da ga je prilikom vožnje bicikla u Švajcarskoj udario automobil i da je prevezen u bolnicu. Prema nezvaničnim informacijama doživeo je odredjene frakture ali se nalazi u svesnom stanju. Ostaje da se vidi da li će Alonso biti spreman za početak sezone, a ukoliko ne bude ko bi mogao da ga zameni, i da li to znači da ćemo ponovo videti Nika Hulkenberga na stazi ostaje da se vidi.
Ferari : Šarl Lekler 16 / Karlos Sainc 55
Nakon najgore sezone u poslednjih 40 sezona, u italijanskoj ekipi se nadaju boljim rezultatima. Afera oko pogonske jedinice sa početka 2020 značajno je uticala na rezulatate ekipe u minuloj sezoni. Za 2021 najavljena su značajna unapredjenja motora. Očekuje se da agregat ima dodatnih 30 konjskih snaga, dok su ovih dana počele da kruže priče kako Ferari sprema revolucionaran motor za sezonu 2022 po ugledu na Mercedesov. Svoja dva tokena za razvoj bolida Ferari će biti promoran da potroši na konstrukciju menjača i zadnju osovinu, iz razloga što su se vibracije iz menjača u velikoj meri prenosile na zadnji kraj bolida koji je bio ekstremno nestabilan. Iz tog razloga očekuje se da Ferari zadrži isti izgled prednjeg kraja, odnosno širokog prednjeg nosa.
Alfa Tauri : Pjer Gasli 10 / Juki Cunoda 22
Revoltirani izgledom bolida Rejsing Pointa iz prethodne sezone, iz italijanske ekipe najavljuju još veću saradjom sa Red Bulom, pa se može očekivati da ove ekipe po izgledju imaju jako sličan bolid. Umesto Kvjata, došao je Japanac Juki Cunoda koji je u svojoj debitantskoj sezoni u Formuli 2 prikazao ozbiljan talenat i tempo. Kruna prošle sezone svakako je pobeda Pjera Gaslija u Monci.
Alfa Romeo : Kimi Raikonen 7 / Antonio Djovinaci 99
Problemi sa pogonskom jedinicom Ferarija odrazili su se i na ekipu Alfa Romea. Bleda izdanja i svega 8 osvojenih bodova na kraju prošle sezone, sugerisali su da bi moglo da dodje do odredjenih promena u ekipi, medjutim to se nije dogodilo. Pričalo se da će Mik Šumaher stasavati uz „ledenog“ Finca, ali od toga neće biti ništa. Kimi Raikonen je u sezoni 2020 postavio rekord po broju startova trka u istroji F1. „Ledeni“ je u svojoj karijeri započeo čak 329 trka. U Alfi se nadaju pre svega boljem agregatu iz Ferarija za sezonu 2021 i očekuje se da jedan od svojih tokena ekipa potroši na dizajn novog predjeg nosa. Potvrdjeno je da će se prezentacija novog bolida Alfa Romea održati 22. februara u Poljskoj, tačnije Varšavi, odakle dolazi prvi rezervni vozač ekipe Robert Kubica.
Has : Mik Šumaher 47 / Nikita Mazepin 9
Identična situacija kao i sa Alfa Romeom po pitanju pogonske jedinice. Sezona 2020 je najlošija sezona za Američku ekipu od kako se takmiče u F1 sa svega 3 osvojena poena. Dolaskom Nikite Mazepina, odnosno njegovog oca multimilionera, nadaju se većem prilivu novca koji bi trebalo da im omogući bolji razvoj bolida.
Sa potpisom Mika Šumahera nadaju se većoj marketinškoj paznji ali i borbi za poene. Poslednjih dana pojavile su se informacije da ekipa Hasa, čije je sedište u Velikoj Britaniji, ima problema sa montiranjem i pokretanjem novog Ferarijevog motora, a usled restrikcija putovanja prouzrokovanih pandemijom, mehaničari italijanske ekipe nisu u mogućnosti da im pomognu u njihovoj bazi. Ostaje da se vidi da li će ekipa Hasa imati spreman bolid za predsezonska testiranja u Bahreinu, kao i to kako će se pokazati njihova mlada vozačka postava.
Vilijams : Džordž Rasel 63 / Nikolas Latifi 6
Značajan napredak ekipa Vilijamsa je ostvarila u prošloj sezoni u odnosu na sezonu 2019. Rasel je nekoliko puta uspeo da se probije do Q2 dela kvalifikacija, a malo mu je nedostajalo i da ostvari poene sa ekipom Vilijamsa. Nova vlasnička struktura obećava značajno veća ulaganja kao i bolje rezultate jedne od najvećih ekipa u F1. Glavni cilj u sezoni pred nama za ekipu Vilijamsa predstavlja osvajanje poena, u čemu bi značajno trebalo da im pomogne iskustvo koje nosi Džordž Rasel koji je u sezoni 2020 umesto Luisa Hamiltona nastupao za ekipu Mercedesa na stazi u Šakiru.
U predstojećoj sezoni, ukoliko sve bude po planu, trebalo bi da premijerno gledamo trke na stazama u Holandiji i Saudiskoj Arabiji. Na žalost ni ove sezone nećemo imati prilike da gledamo trku na uličnoj stazi u Vietnamu, ali dobra vest za ljubitelje najbržeg karavana na svetu je zvanična potvrda da će se staza u Portimau naći i ove sezone u kalendaru F1 na kojoj će se održati treća trka u sezoni. Takodje ove sezone u kalendaru neće biti trke na stazi u Mudjelu.
Nadamo se da u narednoj sezoni neće biti neočekivanih odlaganja trka usled epidemioloških okolnosti. Poslednje informacije vezane za F1 su jednoglasna odluka ekipa o „zamprazavanju“ razvoja pogonskih jedinica od sezone 2022, kao i postojanje mogućnosti da, po ugledu na Formulu 2, ove sezone u F1 vidimo sprint trke u Italiji, Kanadi i Brazilu. Format sprint trka podrazumeva standardne kvalifikacije umesto drugog treninga u petak koje odredjuju startni poredak za sprint trku koja bi trebalo da održi u subotu u trajanju od 60 minuta. Rezultati sprint trka odredjuju konačan startni poredak za trku u nedelju. U svakom slučaju kako god da se sezona bude odvijala spektakl je zagarantovan, koji bi dodatno bio upriličen prisustvom publike ukoliko okolnosti to budu dozvoljavale.