„Po jutru se dan poznaje“ je narodna poslovica koju očajnički priželjkuju da se ispuni svi ljubitelji F1 nakon prve trke u novoj sezoni. Nakon uzbudljivih predsezonskih testiranja, pa i prvih treninga u petak, svi smo se potajno nadali da brzina koju je Red Bul pokazao, na čelu sa Ferštapenom, nije još jedna uzaludna nada koja će pasti u vodu tokom završnog dela kvalifikacija ili trci. Iako Ferštapen nije pobedio minulog vikenda, zasigurno neće otići kući pognute glave, jer predstava koju su priredili on i njegov timski kolega na uvodnoj trci u sezoni može da bude ozbiljna glavobolja za Mercedes u nastavku šampionata.
U akciju se krenulo u petak sa prvim treninzima, na kojima je Ferštapen zadržao momentum koji je imao na testiranjima. Na oba treninga u petak završio je na prvom mestu, kao i na onom pre subotnjih kvalifikacija, uz ne tako malu prednost u odnosu na Mercedese. Sav potencijal Red Bulovog bolida Holadjanin je demonstrirao tokom kvalifikacija. Feršapenov najbrži krug u Q3 delu kvalifikacija doneo mu je prvu pol poziciju u sezoni uz prednost od gotovo 0,4 sekunde u odnosu na Hamiltona, odnosno preko pola sekunde brže od Botasa. Meksička strana Red Bulove garaže se nije proslavila na treninzima, a još manje u kvalifikacijama u kojima je Serhio Perez ostvario tek 11. najbolje vreme. Oba Mercedesa su se u prva dva dana pokazala standardno dobro, ali ovoga puta osetila se odredjena doza nelagodnosti u njihovoj garaži koju niko nije shvatao za ozbiljno sve do završnog dela kvalifikacija. Hamilton i Botas su kvalifikacije završili drugi, odnosno treći uz pozamašan zaostatak za Ferštapenom. Ljubitelje najbržeg cirkusa na svetu je definitivno najviše obradovao tempo koji je pokazao Meklaren tokom čitavog trkačkog vikenda. Noris i Rikardo su pokazali da se ekipa bez većih problema adaptirala na novu pogonsku i jedinicu, kao i da će Meklarenov dvojac biti prvi koji će iskoristiti svaki kiks vozača iz vodeće dve ekipe. Očekivano oba vozača su se plasirala u Q3 gde su zauzeli 6. i 7 mesto. Prijatno iznenadjenje, i potvrda dobrog rada u predsezoni, predstavljaju rezultati ekipe Ferarija koja je napravila značajan iskorak u odnosu na prethodnu sezonu. Najverniji fanovi Italijanske ekipe će se zgroziti nakon ove rečenice i sa pravom reći „Ferari se bori isključivo za prvo mesto a ne za treće“. Medjutim realnost je drugačija. Ekipa iz Maranela se aktivno ne bori za prvo mesto još od 2010. godine, sa brojim lutanjima kako sa izborom vozača, tako i sa šefovima ekipa. Binoto je pokazao da je sposoban da unapredi ekipu, a ukoliko dobije podršku vodećih ljudi Ferarija i javnosti, nema sumnje da će se Italijanska ekipa u bliskoj budućnosti boriti za najviši plasman. Šarl Lekler je kvalifikacije završio na veoma visokom 4. mestu, dok je debitant za Ferari, Karlos Sainc, ostvario 8. najbolje vreme.
Pol pozicija Maksa Ferštapena:
Dve ekipe čiji rezultati tokom petka i subote nisu obećavali su Alpina i neočekivano Aston Martin. Fernando Alonso je demonstrirao da je i dalje klasa od vozača, i da nije bilo mehaničkog kvara u nedelju trku bi sigurno završio u poenima. Španac je uspeo da se plasira u završni deo kvalifikacija gde je ostvario 9. najbolje vreme, dok Esteban Okon nije uspeo da prodje ni Q1. Okon je delovao prilično neubedljivo tokom celog vikenda, a utisak je da trku ne bi završio ni na 13. mestu da nije bilo ukupno četiri odustajanja. Ukoliko se za Okona može reći da je bio neubedljiv, onda se za četvorostrukog svetskog šampiona Sebastijana Fetela može reći da je upotpunosti razočarao u sva tri dana. Kvalifikacije je inicijalno završio na 18. mestu iza oba Vilijamsa, da bi nakon istrage koja je usledila nakon kvalifikacija bio kažnjen pomeranjem pet pozicija unazad i tri kaznena poena. Utisak o Aston Martinu donekle je popravio Lens Strol koji je konstantno bio u prvih deset vozača tokom vikenda, a kvalifikacije završio na 10. mestu.

Ekipa koja je pokazala da se u ovom trenutku definitivno nalazi ispred Alpine i Aston Martina je fantastični Alfa Tauri. Prvi vozač ekipe, Pjer Gasli, je bio spekakularno brz tokom kvalifikacija koje je završio na visokom 5. mestu, uz dodatnu napomenu da je plasman u Q3 izborio na srednje tvrdim, dok su oba vozača Meklarena i Ferarija to učinila na mekim gumama. Prvi vozač u F1 koji je rodjen u ovom milenijumu i drugi vozač Italijanske ekipe, Japanac Juki Cunoda, u kvalifikacijama nije zadržao tempo koji je imao u predsezonskim testiranjima i treninzima u petak. Cunoda je ostvario tek 13. najbolje vreme, uz zaostatak za timksim kolegom od 1,4 sekunde. Kako smo i najavili treća Italijanska ekipa, Alfa Romeo, značajno je popravio svoje rezultate. Oba vozača Alfe su se pokazala veoma solidno, uz nešto bolji tempo Antonija Djovinacija kome je završni deo kvalifikacija izmakao za 84 stota dela sekunde. Dve ekipe koje će bez dileme biti zakucane za dno šampionata su Vilijams i Has. Ovoga puta uloge se jesu obrnule pa je tako Vilijams brži od Hasa, a Džordž Rasel je čak uspeo da ostvari bolja vremena u kvalifikacijama od Okona i Fetela, što ne treba redovno očekivati.

Trka
Spektakl koji je bio rezervisan za nedelju popodne u potpunosti je opravdao očekivanja. Pored borbe za prvo mesto koja je svakako bila najinteresantnija, uzbudljiva je bila interna borba Ferarija i Meklarena za 4. mesto u koju se umešeo spektakularni Serhio Perez koji je startovao iz boksa. Meksikanac je nakon razočaravajućih kvalifikacija u pripremnom krugu pred trku doživeo peh kada mu se bolid isključio. Perez je uspeo ponovo da pokrene svoj bolid, što je značilo da trku može da započne iz boksa, tek nakon što svi bolidi dodju do prve krivine. Sreća mu se osmehnula odmah u prvom krugu kada je Mazepin izleteo što je prouzrokovalo vozilo bezbednosti, koje je Perez iskoristio da izvrši zamenu pneumatika, ali što je još važnije da se priključi karavanu. Nakon toga započeo je svoj pohod ka plasmanu u vodećih deset vozača, uz još dva stajanja u 19. i 38. krugu za nove srednje tvrde pneumatike. Meksikanac je trku završio na fantastičnom 5. mestu uz priznanje vozača dana, obišavši oba vozača Ferarija i Danijela Rikarda, dok je Noris ipak bio nedostižna meta. Na žalost izostala je borba za treće mesto na kojem je Valteri Botas ostao usamnjen, uz dovoljnu prednost da u 54. krugu izvrši zamenu guma i napadne najbrže vreme u trci za dodatan poen.
Perez pretiče Leklera za 5. mesto:
Uz Sebastijana Fetala najveći gubitnik nedeljne trke je Pjer Gasli. Fetel se nakon solidnog starta prilično mučio na stazi, što je krunisao izazivanjem udesa sa Estebanom Okonom i dodavanjem još dva kaznena poena, a samu trku je završio na 15. mestu. Nakon fantastičnih kvalifikacija, Pjer Gasli je već u 4. krugu morao u boks na zamenu prednjeg krila usled kontakta sa Danijelom Rikardom. Nakon pit stopa Gasli je pao na začelje kolone, a Alfa Tauri je odlučio da ga povuče sa staze u 52. krugu.

Sa druge strane Cunoda se nakon ne tako uspešnih kvalifikacija, odlično pokazao u trci. Japanc je trku završio na 9. mestu ispred Lensa Strola u Aston Martinu, uz nekoliko fantastičnih preticanja, od kojih je jedno bilo nad Fernandom Alonsom. Pomenuti Alonso je morao da parkira svoj bolid u 32. krugu trke zbog otkaza zadnjih kočnica. Verovali ili ne, do otkaza je došlo kada se folija od sendviča zalepila na usisnik vazduha zadnjih kočnica, što je dovelo do pregrevanja i otkaza. Dvojac Alfa Romea se pokazao veoma solidno na prvoj trci u sezoni. Oba vozača su završila trku i to na 11. odnosno 12. mestu, čime su pokazali da je ekipa napravila značajan korak napred i da će se, kako smo i najavali, na svakoj trci boriti za poene. Odnos Vilijamsa i Hasa se promenio ali ništa više od toga. Pored izletanja Mazepina i odustajanja Latifija, malo toga smo imali prilike da vidimo od ove dve ekipe za vikend, bez obzira na bolji plasman u trci Rasela od Fetela.
Incident Sebastijana Fetela i Estebana Okona :
I naravno najbolje za kraj. Dugo očekivana borba dobila je svoj prvi čin u kojem je uspešniji bio Luis Hamilton. Ipak ni ova borba nije prošla bez kontroverzi ali o tome nešto kasnije. Kao što smo rekli Fešrtapen je vikend započeo furiozno. Ubedljiva pol pozicija, fantastičan tempo za trku koji je pokazao na treninzima u simulaciji trke, apsolutno sve je mirisalo na pobedu Red Bula u prvoj trci sezone, ali nisu uspeli. Kada su se crvena svetla ugasila Maksov glavni zadatak je bio da do 4. krivine ostane na prvom mestu što mu je uspelo za rukom. Ipak istu stvar je morao da ponovi samo dva kruga kasnije. Nakon izletanja Nikite Mazepina i vozila bezbednosti, ponovo je usledila trka do 4. krivine ovoga puta iz letećeg starta, ali se Maks nije dao ni ovoga puta.
Nakon uvodne drame u prvih nekoliko krugova, Maks je našao svoj ritam i počeo da pravi prednost u odnosu na Hamiltona koja ni u jednom trenutku do Luisovog odlaska u boks nije bila veća od tri sekunde. Jedini način na koji je Luis mogao da obidje Ferštapena na stazi je da povuče potez i prvi ode na zamenu guma, i primeni takozvanu „undercut“ strategiju. Odnosno da se dovoljno približi Maksu u krugu kada ulazi u boks po sveže gume, kako bi u sledećem krugu kroz tri sektora na svežim gumama istopio prednost Red Bula i praktično obišao Maksa na njegovoj zameni guma bez borbe na stazi. Hamilton je u boks otišao u 13. krugu trke po tvrde gume, medjutim Red Bul ih nije ispratio već je ostavio Maksa četiri kruga duže na stazi. Nakon što su oba vozača obavila svoje prvo stajanje situacija se zamenila i sada je Maks jurio Hamiltona. Strategija Mercedesa je u prvi mah delovala fantastično, ali pošto nije bilo moguće da na tom setu guma Hamilton odveze do kraja, značilo je da će obojica biti primorani na još jedno stajanje. Svoje drugo stajanje Luis je obavio u 28. krugu. Zahvaljujući gotovo 5 krugova mladjim gumama Maks je svoju etapu, pre drugog odlaska u boks, produžio za 10 krugova u odnosu na Luisa. Nakon drugog stajanja Hamilton je i dalje bio prvi uz prednost u odnosu na Ferštapena od 8 sekundi, ali i deset krugova starijim pneumaticima. Situacija veoma slična onoj iz Hungaroringa 2019. godine, samo u obrnutim ulogama. Maks je na raspolaganju imao osamnaest krugova da istopi prednost Luisa Hamiltona, što je na kraju i uspeo da uradi, ali sada dolazimo do onog kontroverznog momenta od malo pre. Naime pre početka samog vikenda iz direckije trke su naglasili da će sva vremena, odnosno prednost koja bude ostvarena, izlaskom sa staze u 4. krivini biti poništena, odnosno vozači kažnjeni. Upravo tom putanjom Ferštapen je uspeo da obidje Hamiltona, tri kruga pre kraja trke, i sa pravom samo nekoliko krivina kasnije je morao da vrati Britancu poziciju. Ništa od ovoga ne bi bilo sporno da Hamilton tokom trke nije čak 29. puta prošao tim delom staze na taj način i ostvario prednost. Kazni za Hamiltona naravno nije bilo, dok su Red Bulovoj garaži, odmah nakon manevra, iz direkcije trke praktično naredili da Maks vrati poziciju Luisu, jer bi u suprotnom bio kažnjen sa dodavnjem 10 sekundi na svoje vreme nakon trke. Od ovoga Maks nije uspeo da se oporavi. Nakon ove situacije Ferštapen se u nekoliko navrata nalazio u DRS zoni, ali nije uspeo da obidje Mercedesovog vozača koji je slavio pobedu na prvoj trci u ovogodišnjem šampionatu.
Ukoliko se izuzme situacija sa kraja trke, za koju je apsolutno jedini krivac direkcija trke a ne Mercedes ili Luis Hamilton koji su samo iskoristili ono što im se nudi, utisak je više nego obećavajući. Iako nije prvi put da je neko taktički nadmudrio Mercedes, uraditi to na prvoj trci sezone i sa takvom prednošću u kvalifikacijama predstavlja ozbiljan podvig. Maks i Red Bul su pokazali da sa njima ove sezone neće biti šale, a ukoliko Perez pronadje ritam i uključi se u borbu za plasman na podijum, pa čak i pobede, spektakl će biti zagarantovan.
Najzanimljiviji detalji sa nedeljne trke :
https://www.formula1.com/en/video/2021/3/Race_Highlights__2021_Bahrain_Grand_Prix.html