Friday, September 17, 2021
Sport Veličanstvena pobeda Serhia Pereza u Bakuu i Luisovo „magično“ dugme

Veličanstvena pobeda Serhia Pereza u Bakuu i Luisovo „magično“ dugme

Meksikanac, Serhio Perez, pobednik je šeste runde svetskog šampionata Formule 1. Trka vožena u prestonici Azerbejdžana obeležena je incidentima, koji su direktno doprineli da se pored Pereza na podijumsko postolje popnu Sebastijan Fetel i Pjer Gasli. Pre nego što se osvrnemo na sam tok događaja u trci, vredi pomenuti novosti koje su se pojavile neposredno pre nedeljnog starta. 

Preuzeto sa : https://www.redbull.com/int-en/redbullracing/sergio-perez-takes-win-in-azerbajian-grand-prix

VESTI 

Najbitnija vest je zvanično otkazivanje Velike Nagrade Singapura. Ulice Sepanga trebalo je da budu domaćini F1 karavana prvog vikenda oktobra meseca, ali usled nepovoljne situacije izazvane pandemijom, organizatori su odlučili da otkažu ovogodišnju trku. Kao potencijalna zamena spominje se staza u Ostinu, medjutim zvanične potvrde još uvek nema. 

Drugi bitan dogadjaj je rasplamsavanje sukoba na relaciji Toto Volf i Kristijan Horner. Konstantna kuknjava šefa Mercedesa na zadnje krilo bolida Red Bula, dovela je do toga da FIA na slobodnim treninzima u Bakuu ponovo testira fleksibilnost zadnjih krila kod svih bolida, iako su sve ekipe pre početka sezone prošle sve rigorozne testove.

Preuzeto sa : https://www.thebharatexpressnews.com/the-flapping-phenomenon-behind-the-latest-flexi-wing-plot/

Novo testiranje ne bi predstavljalo problem, da FIA nije promenila pravilnik koji se tiče sile koja se primenjuje na zadnje krilo prilikom utvrdjivanja fleksibilnosti. Opterećenje je povećano sa 750N na 1000N, pa bi u slučaju da neka od ekipa ne prodje novi test, morala da ulaže dodatna sredstva na razvoj novog zadnjeg krila. Ovakvim dešavanjima FIA direktno ugrožava usvojeni pravilnik o ograničavanju budžeta ekipa, i što je još važnije, direktno se stavlja u službu najdominantnije ekipe u protekloj deceniji. Celokupnu situaciju prokomentarisao je Kristijan Horner, šef ekipe Red Bul, koji je poručio Volfu da „začepi“ ali i najavio da postoji mogućnost žalbe od strane njegove ekipe na fleksibilnost prednjeg krila Mercedesovog bolida. Rezultati testova koje je sprovela FIA još uvek nisu obelodanjeni, ali po svemu sudeći treba očekivati nastavak sukoba dveju ekipa koje pretenduju na ovogodišnji tron. 

Preuzeto sa : https://www.f1fanatic.net/2021/06/03/fia-placed-yellow-stickers-for-examining-rear-wings-in-baku/

VIKEND U BAKUU

Kompletan trkački vikend u Bakuu obilovao je greškama. Vozači su grešili na raznim delovima staze, ironično najmanje u najužem delu staze. Čuveni prolaz kroz krivinu broj 8, za ovaj trkački vikend je proširen sa unutrašnje strane, sa ciljem da se vozačima omogući bezbedniji prolazak. 

Preuzeto sa : https://www.racefans.net/2021/06/03/first-pictures-from-the-2021-azerbaijan-grand-prix-weekend/

U toj krivini nije vidjen niti jedan incident tokom čitavog vikenda, ali u krivini broj 15 jeste. Šarl Lekler je svoje prednje krilo ostavio redarskoj službi tokom drugog slobodnog treninga, dok je Maks Ferštapen, u treningu neposredno pre početka kvalifikacija, u istoj krivini polomio prednje desno vešanje.

Preuzeto sa : https://www.racefans.net/2021/06/05/gasly-fastest-as-verstappen-crashes-in-final-practice/

Na istom delu staze svoje pojavljivanje u Q1 delu kvalifikacija završili su Antonio Djovinaci i Lens Strol. U poslednjem delu kvalifikacija u krivini broj 3, Juki Cunoda je završio u zaštitnoj ogradi, dok se Karlos Sainc koji se nalazio neposredno iza Japanca, usled njegove greške orkenuo na stazi. Ova dva incidenta dovela su do prekidanja kvalifikacija, čime je Šarl Lekler drugi put za redom osvojio pol poziciju. Nakon kvalifikacija svoje nezadovoljstvo je ispoljilo nekoliko vozača, najviše Maks Ferštapen, koji se otvoreno zalaže za primenu pravila iz Indikar serije u ovakvim situacijama. 

Preuzeto sa : https://insider-voice.com/azerbaijan-gp-standings-charles-leclerc-beats-lewis-hamilton-max-verstappen-to-pole-amid-crashes/

Pol poziciju za Ferari na ovoj stazi, gotovo da niko nije očekivao. Imajući u vidu kakve je probleme imala italijanska ekipa sa pogonskom jedinicom prošle sezone, osvojiti pol poziciju na stazi sa startnim ciljnim pravcem dužine 2,2km predstavlja ozbiljno dostignuće. Fereari napreduje krupnim koracima, i u ovom trenutku deluje da imaju veće šanse za treće mesto u šampionatu konstruktora od Meklarena.  

Preuzeto sa : https://english.alaraby.co.uk/news/leclerc-pole-azerbaijan-after-crashes-halt-qualifying

TRKA

Incidentni su se preneli i na samu trku. Pucanje guma na startnom ciljnom pravcu Lensa Strola u 31. i Maksa Ferštapena u 46. krugu „podelili“ su trku na tri dela. Prvi od 1. do 31. kruga, drugi od 31. do 46. i treći od 46. do poslednjeg 51. kruga. 

Prvo startno mesto na gridu za Šarla Leklera, nije pomelo dve vodeće ekipe. Red Bul i Mercedes su tokom slobodnih treinga, prilikom izvodjenja simulacija za trku, pokazali da imaju značajno bolji tempo od Ferarija. Monačanin je dobrim startom obezbedio vodeću poziciju nakon prve krivnie, medjutim na njoj se nije dugo zadržao. Do 11. kruga Leklera je pretekao Hamilton i oba vozača Red Bula, pa Ferarijev vozač pao na 4. mesto. Hamilton koji je izbio na prvu poziciju, nije uspeo da do promene pneumatika napravi značajniju prednost u odnosu na Ferštapena i Pereza. Maks je konstantno bio unutar 2 sekunde zaostatka za Luisom, što mu je omogućilo da izbije na prvu poziciju nakon promene pneumatika u 12. krugu, usled sporijeg stajanja u krugu ranije za Hamiltona. So na ranu Mercedesa dodao je Serhio Perez. Meksikanac je dva kruga na starim mekim gumama odvezao bolje od Hamiltona na novim tvrdim, pa se nakon promene pneumatika u 13. krugu i on našao ispred aktuelnog svetskog šampiona. 

Preuzeto : https://thesportsrush.com/f1-news-two-of-them-together-will-make-it-difficult-lewis-hamilton-recognizes-title-threat-with-sergio-perez/

Od tog trenutka pa sve do kraja trke, Hamilton nije pronašao način da se nadje ispred Pereza. Meksikanac je vozio fantastcično, skoro 40 krugova je vozio bez greške, postavljao hronometarski precizna vremena, i što je najbitnije u ključnim delovima staze je konstantno pravio prednost u odnosu na Luisa. 

Dok je trajala drama zamene pneumatika izmedju oba vozača Red Bula i Hamiltona, Sebastijan Fetel je preuzeo vodeću poziciju od Ferštapena, na kojoj je ostao do 18. kruga. Sjajni Nemac je „overcut“ strategijom, odnosno dužim ostajanjem na stazi, nakon promene guma nadoknadio čak 4. pozicije u odnosu na startni poredak. Nakon zamene pneumatika Seb se našao iza Leklera i Gaslija, i uz „mladje“ gume bio je prvi kandidat za 4. poziciju do kraja trke. Trka za Ferarijeve vozače nije tekla po planu. Nakon gubitka pozicija u uvodnim krugovima, Leklera je na promeni pneumatika obišao i Pjer Gasli, dok je Karlos Sainc nakon greške pao na 16. poziciju.

Preuzeto sa : https://www.racefans.net/2021/06/06/aston-martins-first-podium-a-boost-for-vettel-after-very-rough-start-to-the-season/

Incident Lensa Strola u 31. krugu na startnom ciljnom pravcu značio je izlazak bezbednosnog vozila na stazu. Vozaču Aston Martina je pukla guma, nakon čega se pri velikoj brizini okrenuo na stazi a potom udario u zaštitnu ogradu. Nakon letećeg starta ponovo je u centru pažnje bio Sebastijan Fetel. Na svežijim tvrdim gumama, Nemac se sjajnim manevrima prvo našao na četvrtoj poziciji ispred Gaslija i Leklera. Dobar leteći start imao je i Karlos Sainc koji se nakon prve krivine našao na 9. poziciji.   

Preuzeto sa : https://www.motorsport.com/f1/news/masi-no-reason-not-to-restart-azerbaijan-gp-after-red-flag/6543894/

Bitnijih promena nije bilo, sve do incidenta Maksa Ferštapena u 46. krugu. Maksu je, kao i Lensu Strolu, pukla guma na startnom ciljnom pravcu. Nikakvih indikacija nije bilo da je Ferštapenu probušena guma, pa je trka na sugestiju Red Bula prekinuta. Svi vozači su se uputili u boks, gde su stavili korišćene meke pneumatike za poslednja dva kruga trke. Razvoj situacije išao je u prilog Luisu Hamiltonu koji je imao priliku da preuzme vodeću poziciju u konkurenciji vozača. Trka je nastavljena u 50. krugu iz stajaćeg starta. Odličan start je imao drugoplasirani Hamilton, ali usled pritiskanja pogrešnog dugmeta na upravljaču, napravio je grešku u prvoj krivini zbog koje je pao na 16. poziciju. Hamiltonova greška donela je Fetelu drugu, a Gasliju treću poziciju. Šarl Lekler je pokušao u dva navrata da se probije ispred Gaslija, medjutim Francuz je odličnim manevrima odbranio svoju poziciju. 

Incident Maksa Ferštapena : https://www.youtube.com/watch?v=mgAinVHFwls

Preuzeto sa : https://www.autoweek.com/racing/formula-1/a36633220/max-verstappen-not-surprised-that-pirelli-blames-f1-azerbaijan-tire-blowouts-on-debris/

Dobre rezultate u trci ostvarili su Fernando Alonso i Juki Cunoda. Španski veteran je trku završio na 6. dok je Cunoda zauzeo 7. mesto. Lando Noris uspeo je u trci da nadoknadi pozicije, koje je izgubio zbog kazne na kraju kvalifikacija. Trku je završio kao petoplasirani, dok je njegov timski kolega Danijel Rikardo zauzeo 9. poziciju. Ipak bolji učinak vozača Ferarija ovog vikenda, značio je preuzimanje treće pozicije u šampionatu konstruktora od Meklarena. Prve poene u ovoj sezoni zabeležio je i najstariji vozač na gridu Kimi Raikonen. Ledeni je trku završio na 10. mestu, iako je tokom vikenda bio sporiji od timskog kolege Antonija Djovinacija. Drugi vozač Mercedesa, Valteri Botas, odvezao je još jednu trku u skladu sa svojim mogućnostima. Kvalifikacije je završio na 10. mestu, dok je u trci uspeo da se probije do visokog 12. mesta. Do kada će Valteri voziti za ekipu Mercedesa, ostaje da se vidi. 

Preuzeto sa : twitter.com/AlfaRomeoRacing 

HAMILTONOVO „MAGIČNO“ DUGME 

U radio komunikaciji izmedju Luisa Hamiltona i njegovog inženjera, po završetku trke, saznali smo da je uzrok britančeve greške u 50. krugu aktiviranje takozvanog „magičnog“ dugmeta. Naime, vozači svih ekipa imaju mogućnost da putem upravljača promene određene parametre na svom bolidu, kao što su recimo kočenje motorom, balans bolida, balans kočnica, itd. Menjanjem ovih parametara, značajno se menja „ponašanje“ samog bolida na stazi, zbog čega je većina ekipa njihovu promenu onemogućila kroz slučajno pritiskanje jednog dugmeta. Naravno svi vozači individualno podešavaju komande na svom upravljaču, pa je moguća promena kompletnih parametara pritiskanjem samo jednog dugmeta. Upravo je ovo bio slučaj kod Luisa Hamiltona. Na Hamiltonovom upravljaču, iznad pedale za promenu stepena prenosa, nalazi se dugme koje ukoliko se aktivira menja kompletan balans kočnica. 

Preuzeto sa : https://www.motorsport.com/f1/news/explained-mercedes-magic-button-hamilton-baku/6544419/

Pritiskanjem dugmeta 90% balansa kočnica se prebacuje na prednju osovinu, u cilju što boljeg zagrevanja pneumatika. Ovo podešavanje Luis koristi samo tokom pripremnog kruga, iz razloga što je mnogo teže zagrejati prednje pneumatike, nego zadnje. Prilikom starta Hamilton je aktivirao ovo dugme i promenio balans kočnica, zbog čega je prednji levi točak na kočenju zablokirao, a Hamilton produžio pravo. 

Preuzeto sa : https://www.skysports.com/f1/news/12433/12326356/azerbaijan-gp-lewis-hamilton-blows-race-chance-with-error-after-mistakenly-hitting-magic-switch

Informacija koja se pojavila u danima nakon nedeljne trke, jeste da Simon Roberts više nije šef ekipe Vilijamsa. Njegovu funkciju preuzeće sadašnji izvršni direktor ekipe Jost Kapito. Turbulencije za britansku ekipu se nastavljaju, čime se stvara dodatan pritisak i na Mercedes, imajući u vidu položaj Džordža Rasela. Da li će Toto Volf imati dovoljno hrabrosti da sledeće sezone dozvoli Raselu da se trka uz Hamiltona ostaje glavno pitanje. Naredna trka u šampionatu Formule 1 na programu je 20. juna, kada će se voziti Velika Nagrada Francuske na stazi Pol Rikar. 

Najzanimljiviji momenti sa kvalifikacija : 

Najzanimljiviji momenti sa trke :

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име

Najpopularnije

Ustanak ekologa i akcija Zelenih

Svijet je postao tanka nit koja nas dijeli od života i smrti. Planeta će ostati, ali hoćemo li mi na njoj, tek...

Проф. др Бојанин: Прича којој би школа требало да нас учи, али то не ради

Младост је једно тешко и озбиљно развојно доба. У младости се развија максимални развој човекових мисли, и максимално издиференцирана осећајност. Еротска љубав,...

A. D.

Opet ne znam ko sam.Svako jutro se budim u nadi da je ovo samo loš san.Iznova me progoniš,Ti uvek nađeš nov način...

Zašto je leg drive veoma bitan na benču?

Hteo sam da današnju temu nazovem "dOdAjTe 10kG nA vAs bEnČ dAnaS!1!", ali sam skontao da nisam klošar, tako da ste ostali...

POSLEDNJI KOMENTARI

Слађана on Распето Косово
Небојша on Распето Косово
Aleksandar Sivački on El Pibe
Đorić Lazar on El Pibe
Ministar Zdravlja on 25 godina od Dejtonskog sporazuma
Младен on Učmala čaršija
Anita on Vladalac
washington on Kosmopolitizam Balkana
Nadežda on Vladalac
Владимир on Vladalac
Predivan tekst, hvala puno na ovome, vrlo je važno za sve nas on Revolucionarne ideje i dalje postoje, a postoje li revolucionari?