NaslovnaNaukaDruštveneJauci Majke Evrope – Postmoderni rukopis

Jauci Majke Evrope – Postmoderni rukopis

-

Evropom kruži smrt – smrt čoveka. Ovako tu smrt najavljuje Mišel Fuko na kraju knjige “Reči i Stvari”[1]: “možemo [se] kladiti da će i čovek iščeznuti kao što na obali mora nestaju sprudovi peska”. Opklada je postala obdukcijski nalaz.

Dok postoji još malo vremena, tj. dok smrt ne izglođe poslednji skelet (‘mrtvog trupa): skupimo snage da pročitamo istoriju od početaka ništenja, opijanja u silama nečistim… do potpunog samoukinuća. Istoriju od početka do kraja – onu koja je okončana.

Započnimo ovu eshatologiju.

Simptomi (Postmoderne) i Posledice

Pre tog kraja, čovek je bio pun manijakalne želje za znanjem, želje da dešifruje sve tajne prirode, univerzuma… i Bića. Tu je i pao. A možda smisao Tajne i jeste da bude sakrivena? “Da li upravo darovima Danajaca ili lozinkama koje im pridaju njihov spasonosan besmisao započinje jezik sa zakonom? Naime, ti darovi su već simboli, u onom smislu u kojem simbol podrazumeva pakt, i oni su pre svega označitelji tog pakta kog konstituišu kao označeno. To se lepo vidi po tome što su svi oni predmeti simboličke razmene – ćupovi napravljeni kako bi ostali prazni, štitovi preteški da bi bili nošeni, snopovi žita koji venu, koplja probodena u zemlju – zamišljeni da budu beskorisni, ako ne i naprosto suvišni u samom svom preobilju.” [2] Atrofija reči kao simptom postmoderne i dobija ovde celokupan smisao – kad je rasklopio Mit, tad je čovek rasklopio i sam Jezik.

Evropa beše jedno veliko pleme (Jedno) – ono zajedničko velikoj raznolikosti zemalja (teritorija), kultura, jezika, itd. Sunce je obasjavalo njen narod – obožavaoce Sunca. Oni kazaše u znaku nadolazeće apokalipse: “Sunce je postalo previše jako” (što će reći – kopernikanski obrt). Lekcije iz sunčane ekonomije (solar economy) à la Žorž Bataj (Georges Bataille) nas ipak podsećaju – previše svetlosti se ulaže u čist višak (excess), dakle, trošenje radi trošenja. Luksuz.

I stvarno beše svetlosnih građevina: kule sa vrhom u beskonačnosti, kristalna ogledala koja zadiru u najradikalniju dubinu tog što pogleda, kristali starih znanja, ključevi ka vratima smrti… Širom Evrope. Prećutao sam još načina za excess: Rat i Smrt. Tako je i bilo.

Nakon što su uništili materiju, a želja i dalje nezadovoljena (Lakan kaže – nikad i nije) – krenuli su na duhovno. Tako oslobodiše Apolona u Dionizijskoj suprotnosti (ovde se i konačno završava prosvetiteljski projekat). Jedno postade Mnoštvo (Delez ga zove – multiplicitet). I Mnoštvo nedeljivo na više započinje rekreativni seks – orgijanje koje se označava sa formulom: Pluralizam = Monizam (ovako to čita Delez).

Građanin Evrope (individua ali multiplicitet) ostaje samo senka, reziduum koji iz dvojakog odnosa sa ekonomijom i biologijom razmenjuje energiju potrebnu za život. Posredi su dva simbola nesvetog građanskog života. Ruka i Prizor. Ruka koja vadi sečicu iz Tela, direktno kroz Srce. Prizor sa mesta – mesta otpadništva, zavere… i još jedno. Sećanje. Sećanje da je sečica izvađena kroz trbuh.

Ruka koja pokriva (Oko), sprečava Prizor. U svom delu “Rođenje Klinike”, Fuko definiše medicinski gaze – akt posmatranja (pacijenta) u datim relacijama moći na nivou Doktor/Pacijent. To je još jedna trulež postmoderne. “Ne gledaj jer osvajaš!” – moć na kraju stvarno izlazi iz subjekta, toliko da na kraju subjekt ne sme da pogleda samog sebe u ogledalo, tj. da se suoči sa svojom najradikalnijom dimenzijom – onu koju je ukinuo.

Crtice Eshatološkog Optimizma[3]

Primetimo dve stvari: Sunce je i dalje na nebu – to što je rastopilo čovečanstvo u melting pot ne znači da nije tu i da se njegova energija ne može koristiti za proizvodnju. Takođe, da li to što je polje simbola tradicije, kulture… prošlosti devoluiralo u autonomne desiring machines (Ovako Delez razdvaja Nagon/Energiju) znači da “čežnja za izgubljenim domom” ima neku samostalnost u ovom kompleksu? Ako je tako – tu nam ostaje poslednja nada.

Svet je počeo svoju bitku protiv lanaca Zapada (bitku za Bitak). Lanac ovde znači takođe i označiteljski lanac. U pitanju je borba stvaranja sopstvene kulture, sopstvenih sredstava za borbu, sopstvenog Ja – onog lišenog prošlosti Imperije. Samo sebe sami možemo spasiti. A Evropa? Da li će smrt izroditi otpor samom sebi? Tim pre želim da najavim novu epohu istorije.


[1] Fuko, M. (1971). Riječi i Stvari. Beograd: Nolit, str. 425.

[2] Lacan, J. (2002). Écrits, A Selection, translated by Bruce Fink. New York: W. W. Norton & Company, str. 61-2.

[3] Darja Platonova Dugina… Večna joj slava i spokoj!

POPULARNO

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име

SLIČNO

Genealogija Matematike

0
"Ako alhemičar, koji nije adept u srcu i duši, pogreši u nekom eksperimentu, razlog nije samo u upotrebi nečistih elemenata, već pre svega, zato...

KOMENTARI

Dejan M. Pavićević on U Siriji se rađa novi halifat
Cousin Rupert on U prašini ove planete
Слађана on Распето Косово
Небојша on Распето Косово
Aleksandar Sivački on El Pibe
Đorić Lazar on El Pibe
Ministar Zdravlja on 25 godina od Dejtonskog sporazuma
Младен on Učmala čaršija
Anita on Vladalac
washington on Kosmopolitizam Balkana
Nadežda on Vladalac
Владимир on Vladalac
Predivan tekst, hvala puno na ovome, vrlo je važno za sve nas on Revolucionarne ideje i dalje postoje, a postoje li revolucionari?